«

»

ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΤΟΥ ΓΕ.Λ. ΛΙΤΟΧΩΡΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΩΝΙΑ

Το Γενικό Λύκειο Λιτοχώρου στο πλαίσιο εγκεκριμένου Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ229 «Συμπράξεις ανταλλαγών μεταξύ σχολείων» με τίτλο “Nachhaltigkeit lernen–Nachhaltigkeit leben”(Learn sustainability-Live sustainability) συμμετείχε με επιτυχία σε συνάντηση των εταίρων που πραγματοποιήθηκε στο Λούμπλιν  της Πολωνίας το διάστημα 19/06/2022-24/06/2022. Εκ μέρους του Γενικού Λυκείου Λιτοχώρου συμμετείχαν η κ. Ευθυμία Καρτσιούκα, ΠΕ02, και η κ. Σοφρά Μάλαμα Ιωάννα, ΠΕ03, καθηγήτριες του Λυκείου, και τέσσερις μαθητές της Β΄ τάξης του ΓΕΛ Λιτοχώρου. Στη συνάντηση επίσης συμμετείχαν καθηγητές και μαθητές των υπόλοιπων εταίρων: της Γερμανίας, της Πολωνίας και της Ουγγαρίας.

Την πρώτη ημέρα τo πρόγραμμα συμπεριελάμβανε επίσκεψη των ομάδων στον χώρο του σχολείου και  συνάντηση με τον Διευθυντή του σχολείου, κοινωνικές δραστηριότητες και παιχνίδια γνωριμίας μαθητών και καθηγητών, παρουσιάσεις μαθητών στην αίθουσα δραστηριοτήτων και ξενάγηση στο σχολείο. Η ημέρα γνωριμίας ολοκληρώθηκε με ξενάγηση στην πόλη, περιήγηση στα αξιοθέατα του Λούμπλιν από μαθητές και καθηγητές του σχολείου φιλοξενίας, και επίσκεψη σε περιοδική έκθεση ζωγραφικής της Πολωνής ζωγράφου του 20ου αι. Tamara Lempicka, της επονομαζόμενης «βασίλισσας του Art Deco».

Την επόμενη μέρα επισκεφτήκαμε το εθνικό πάρκο Polesie νοτιοανατολικά του Λούμπλιν. Ανά μικτές εθνικά ομάδες μαθητών και καθηγητών περιηγηθήκαμε στο πάρκο και  κυρίως με τη μορφή παιχνιδιού, συνειδητοποιήσαμε πώς άνθρωπος και φύση μπορούν αρμονικά να συνυπάρχουν με ήπιες παρεμβάσεις  που δεν διαταράσσουν  αλλά σέβονται το φυσικό τοπίο.  Ακολούθησε στη συνέχεια εργαστήριο παρασκευής σαπουνιών με προσθήκη βαφών από οικολογικά υλικά, οικολογικών αρωμάτων και επεξεργασμένων υλικών της φύσης, κυρίως αποξηραμένων λουλουδιών.

Το πρόγραμμα της επόμενης μέρας αφορούσε επίσκεψη στο Εθνικό Πάρκο Roztocze, στη δυτική Κρακοβία. Η περιοχή φημίζεται για τον απόλυτο σεβασμό στην χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής και αυτό το ανακαλύψαμε μέσα  από το Szczebrzeszyn, που είναι το Μνημείο του Σκαθαρίου, το οποίο οι κάτοικοι έχουν στήσει ως υπενθύμιση του σεβασμού στη φύση, και μέσα από την επίσκεψή μας σε σημεία του Εθνικού Πάρκου όπου η ανθρώπινη παρέμβαση αναδεικνύει την ομορφιά του τοπίου δίχως να παρεμβαίνει σε αυτή.  Αξιοσημείωτο είναι και το νεκροταφείο ζώων στην περιοχή ως ένδειξη σεβασμού στο ζωικό βασίλειο.

Η επόμενη δράση αφορούσε τη συμμετοχή μας σε βόλτα με καγιάκ σε ποτάμι μέσα στο Εθνικό Πάρκο Roztocze, όπου και διαπιστώσαμε πως με μια πολύ ήπια παρέμβαση στη φύση ο άνθρωπος μπορεί να ψυχαγωγηθεί σε αυτή αλλά και η ίδια να αποτελέσει πόλο έλξης για τους επισκέπτες. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε την πόλη Zamość της περιοχής και γνωρίσαμε το κέντρο του φεστιβάλ κινηματογράφου ανεξάρτητων παραγωγών,  ευρωπαϊκών και μη.

Η επίσκεψή μας, την επόμενη μέρα, στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, Majdanek, και η ξενάγησή μας στο ομώνυμο μουσείο, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για το πρόγραμμά μας, μιας και πέρα από το θέμα της βιωσιμότητας που επεξεργαστήκαμε τις προηγούμενες ημέρες, είναι θεμιτό οι μαθητές και καθηγητές να έρχονται σε επαφή βιωματικά με τον πολιτισμό και την ιστορία του τόπου που επισκέπτονται, προκειμένου να αντιλαμβάνονται ολοκληρωμένα τους στόχους των προγραμμάτων Erasmus+. H φρίκη λοιπόν του Ολοκαυτώματος και του μίσους προς το Διαφορετικό, ξετυλίχθηκε μπροστά μας όχι πια ως ένα λογοτεχνικό κείμενο, μια μαρτυρία, μια σελίδα του βιβλίου της Ιστορίας ή μια κινηματογραφική ταινία, αλλά ως  ζώσα εικόνα δίχως λόγια.

Το πρόγραμμα στο Λούμπλιν ολοκληρώθηκε με τη συνάντηση αποχαιρετισμού των ομάδων στη Rozalia, μια μονάδα αγροτουρισμού στο δάσος του Λούμπλιν, όπου οι μαθητές   ήρθαν σε επαφή με  τη δομή και λειτουργία  τέτοιων τουριστικών δομών.

Ο κύκλος των μετακινήσεων μαθητών του ΓΕΛ Λιτοχώρου, στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS +KA2 με θέμα «Learn sustainability – Live sustainability».  ξεκίνησε το 2019 και παρά τις δυσκολίες της πανδημίας, ολοκληρώθηκε με την επίσκεψή μας στο Λούμπλιν της Πολωνίας. Βιωσιμότητα, κυκλική οικονομία, ανακύκλωση υλικών, περιβάλλον-οικολογία αλλά και γλωσσομάθεια, κουλτούρα συνεργασίας, σύνθεση και συμπερίληψη νέας γνώσης και εμπειρίας, τέχνη, πολιτισμός και ιστορία άλλων ευρωπαϊκών χωρών είναι ορισμένα μόνο από τα εφόδια που προσέφερε το πρόγραμμα στους μαθητές του σχολείου μας. Η συμμετοχή στο πρόγραμμα θα μείνει αξέχαστη και τα οφέλη που αποκόμισαν οι μαθητές βραχυπρόθεσμα αλλά και μακροπρόθεσμα, θα αποτελούν σημαντική εμπειρία για τη ζωή τους.